KILKA SŁÓW O DPF

  • by

 

Historycznie rzecz biorąc, układy wydechowe stosowane w starszych
pojazdach miały głównie ograniczać emitowany poziom hałasu przy
jednoczesnym zapewnieniu odpowiedniej mocy – nie przejmowano się zbytnio
poziomem emisji spalin.
Dla przeciętnego zjadacza chleba układ wydechowy to układ połączonych ze sobą
metalowych puszek o różnych kształtach i wymiarach. Tajemnica tkwi jednak w ich
wnętrzu. Otóż wewnątrz każdego tłumika znajduje się system przegród i innych
drobnych elementów okryty materiałem wygłuszającym, który to system
ukierunkowuje przepływ spalin w jego wnętrzu i zapewnia wymaganą przez
obowiązujące normy emisję hałasu dla różnych prędkości obrotowych silnika.

Układy wydechowe wyposażone w katalizator i sondy lambda sprawdzały się do
momentu, kiedy obowiązywały normy od EURO 1 do EURO 3, jednak wprowadzenie
jeszcze bardziej rygorystycznych norm poziomu emisji czyli EURO 4, EURO 5 a
obecnie EURO 6 wymusiło zastosowanie dodatkowo nowego elementu w układzie
wydechowym. Mowa tutaj o DPF, czyli filtrze cząstek stałych o którym często
słyszymy od klientów. W jego wnętrzu znajduje się materiał z dużą ilością kanalików
zwężających się w kierunku wylotu spalin. Te kanaliki przechwytują nie wypalone
cząsteczki sadzy, co w jeszcze większym stopniu zmniejsza emisję spalin, dzięki
czemu wymagania norm EURO 5 i EURO 6 są spełnione. Bardzo ,ale to bardzo
ważną rolę odgrywa tutaj zastosowanie odpowiedniego oleju ,przewidzianego do
danej marki samochodu .Najczęściej stosowany jest olej 5w30 i wybierając
odpowiedni nie kierujmy się głównie ceną zakupu. Dobry olej kosztuje, ale wydatek
większy o 20-30 zł na bańce jest wydatkiem który się ”wraca” . Oczywiście po
pewnym czasie nie wypalona sadza blokuje DPF, dlatego też przewidziano kilka
sposobów jego regeneracji, z których najbardziej powszechną jest jego samo
regeneracja podczas eksploatacji pojazdu. Dokonuje się ona poprzez dostarczenie
do niego zwiększonej dawki paliwa lub specjalnego addytywu (tzw. DPF mokre
stosowane w grupie PSA i VW) .Proces ten odbywa się w wysokiej temperaturze
około 600°C, a zadaniem jest obniżenie temperatury wypalania do 450°C, co ma
znaczący wpływ na bezpieczeństwo i trwałość układu wydechowego. Proces
rozpoczęcia samoregeneracji DPF jest sygnalizowany specjalną kontrolką na desce
rozdzielczej i tu ważna uwaga – otóż kontrolka niekoniecznie sygnalizuje zapchanie
DPF – może sygnalizować również awarię czujników bądź przewodów łączących.
Dlatego też warto jest kontrolować stan całego układu wydechowego w warsztatach
dysponującym odpowiednim oprzyrządowaniem, tym bardziej, że po dokonaniu
wymiany jakiegoś elementu konieczne jest wykonanie resetu powstałych wcześniej
błędów po to, aby sterowanie dawką paliwa przez ECU było prawidłowe.
Zastosowanie katalizatorów oraz DPF ma jeszcze jeden wpływ na układ wydechowy.
Otóż te elementy zastępują w znacznym stopniu stosowane dawniej tłumiki przednie,
a obecnie i środkowe. W niedalekiej przyszłości nowoczesny układ wydechowy
będzie się składał z DPF spełniającego również rolę katalizatora oraz tłumika
końcowego. Tak jak kiedyś w przypadku katalizatorów, tak i powszechność
stosowania DPF wpłynie na stopniowe obniżanie ich ceny, co powinno przełożyć się

na wzrost liczby ich wymian i ograniczenie procederu ich wycinania w celu
ograniczenia kosztów naprawy. Liczymy również na coraz większą świadomość
ekologiczną użytkowników.
 
Na koniec chciałbym powiedzieć, że oferta w zakresie filtrów PDF jest dość spora w
naszej firmie i obejmuje ona części zarówno do starszych, jak i nowoczesnych
układów wydechowych. W ciągłej sprzedaży posiadamy DPF uznanego w Europie
naszego producenta z Polski JMJ. Prawidłową pracę układu wydechowego
zapewniają sondy lambda oraz czujniki ciśnienia i temperatury spalin, dostępne w
naszej sieci od renomowanych producentów takich jak: NGK, Denso i Bosch.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *